Az alábbi modell a Kötött Kedvenceink magazin VI/3. Őszi számában jelent meg.

kokas_poncso_facebook

Entrelac minta készítése:

Figyelem: Az új SZ-ket mindig a munka színéről a kötés széléből szedjük fel.

A jobbra dőlő kezdő háromszögek kezdő sora

Felszedjük a szükséges szemmennyiséget.

1. S (a munka visszáján): 1 SZ-t fordítottan kötünk, megfordulunk.
2. S (a munka színén): 1 SZ-t simán kötünk, megfordulunk.
3. S (a munka visszáján): 2 SZ-t fordítottan kötünk, megfordulunk.
4. S (a munka színén): 2 SZ-t simán kötünk, megfordulunk.
5. S (a munka visszáján): 3 SZ-t fordítottan kötünk, megfordulunk.
6. S (a munka színén): minden SZ-t simán kötünk, megfordulunk.
7. S (a munka visszáján): a háromszög összes eddigi SZ-t és még 1 kezdő SZ-t fordítottan kötünk, megfordulunk. A háromszög minden visszafelé haladó S után 1 SZ-mel bővül.

A 6. és 7. S-t még 10x kötjük, amíg a háromszög oldala 14 SZ-ből áll.

Az utolsó S a munka visszáján van.

Kezdő sor: első kezdő háromszög.

Az  utolsó 14 SZ után egy szemjelölőt helyezünk a jobb  tűre. Ez jelöli a S végét a következő háromszöghöz.

Teljes sor kezdő háromszögekkel

Ugyanígy készítünk még 3 kezdő háromszöget. Elvágjuk a szálat.

  1. Négyszög-sor – balra dőlő háromszögek sora
    Az utolsó kezdő háromszög első 13 SZ-t a harisnyakötőtű egyik tűjére emeljük és félretesszük.

1. S (a munka színén): Simán felszedünk egy SZ-t a háromszög csúcsának SZ-ből, kivesszük a szemjelölőt, simán felszedünk 13 SZ-t a kezdő háromszög kötött széléből.
2. S (a munka visszáján): 1 SZ fordítottan leemelünk és 13 SZ-t fordítottan kötünk.
3. S (a munka színén): 13 SZ sima, az utolsó SZ-t következő kezdő háromszög 1 SZ-vel simán keresztezve összekötjük.
A 2. és 3. S-t még 12x ismételjük, amíg csak a kezdő háromszögből 1 SZ marad. Az utolsó S a munka színén van. Az utolsó 2 összekötött SZ után helyezzünk el egy szemjelölőt. Ez jelöli a S végét a következő négyzethez.

Ugyanígy készítünk még 2 négyzetet.

  1. Négyszög sor befejező négyszög nélkül

A befejező négyszöghöz a négyszög S-ban az utolsó háromszög 14 SZ-vel 24 S-t kötünk simakötéssel, majd az összes SZ-t befejezzük, és a szálat elvágjuk.

  1. Négyszög sor befejező négyszöggel 

2. Sor – jobbra dőlő négyszögek és befejező háromszög sora
Felszedünk a jobb négyszög széléből 14 SZ-t, *elhelyezünk egy szemjelölőt, a négyszög következő 14 SZ-t simán kötjük, a következő négyszög kötött széléből felszedünk 14 SZ-t; a *-tól még 2x ismételjük, közben a szemjelölőt fokozatosan eltávolítjuk, ill. új helyre tesszük, megfordulunk.

1. S (a munka visszáján): 13 SZ fordított, az utolsó SZ-t az alsó négyszög következő SZ-vel fordítottan összekötjük.
2. S (a munka színén): 1 SZ-t leemelünk, 13 SZ-t simán kötünk.
3. S (a munka visszáján): 13 SZ fordított, az utolsó SZ-t az alsó négyszög következő SZ-vel fordítottan összekötjük. A 2. és 3. S-t még 12x megismételjük, amíg az alsó négyszög összes SZ-t bele kötöttük. A szemjelölőket eltávolítjuk.

Ugyanígy készítünk még 2 négyzetet.

2. Négyszög sor befejező négyszög nélkül

A befejező háromszöghöz

1. S (a munka visszáján): 14 SZ fordított.
2. S (a munka színén): 14 SZ sima.
3. S (a munka visszáján): Az utolsó 2 SZ-ig fordítottan kötünk, 2 SZ-t fordítottan összekötünk.

A 2. és 3. S-t még 12x megismételjük, amíg még 1 SZ marad, majd a szálat elvágjuk.

2. Négyszög-sor befejező háromszöggel

Befejező sor – jobbra dőlő befejező háromszögek sora

14 új SZ-t szedünk fel, felszedünk az alatta lévő négyszög jobb széléből 14 SZ-t , * egy szemjelölőt elhelyezünk, a következő négyszög 14 SZ-t simán kötjük, szemjelölőt eltávolítjuk, felszedünk 14 SZ-t a négyszög kötött széléből, a *-tól még 2x ismételjük.

1. S (a munka visszáján): 14 SZ fordított.
2. S (a munka színén): 1 SZ-t leemelünk, 13 SZ-t simán kötünk.
3. S (a munka visszáján): 13 SZ fordított, az utolsó SZ-t az alatta lévő négyszög következő SZ-vel fordítottan összekötjük.
4. S (a munka színén): 1 SZ-t leemelünk, a S végi 2 SZ-ig simán kötünk, 2 SZ-t simán összekötünk.
5. S (a munka visszáján): az utolsó SZ-ig fordítottan kötünk, az utolsó SZ-t és az alatta lévő négyszögből a következő SZ-t fordítottan összekötjük.

A 4. és 5. S-t még 12x ismételjük, az utolsó S a munka visszáján van.

Így készítünk még 2 befejező háromszöget, a szálat elvágjuk és áthúzzuk az utolsó SZ-n.

Befejező sor

——————————————————–

 

Szemkombinációk:

1. Átemelés:
Minden fogyasztásnál ügyeljünk arra, hogy mindegyik átemelésért cserébe 1 ráhajtást is vegyünk a tűre; amikor ez nem lehetséges, a szemeket simán kössük le!

2. Dupla átemelés
1 SZ-et simán leemelünk, 2 SZ-et simán összekötünk és a leemelt SZ-et átemeljük felette.
Minden fogyasztásnál ügyeljünk arra, hogy mindegyik dupla átemelésért cserébe 2 ráhajtást is vegyünk a tűre; amikor ez nem lehetséges, a szemeket simán kössük le!

3. Dupla áthúzás máshogy
2 SZ-et alulról beöltve átemelünk a jobb tűre, 1 SZ-et simán lekötünk, és a leemelt szemeket áthúzzuk fölötte.

4. Csavarások
1 szemet simán jobbra csavarunk =1 SZ-et egy segédtűn a munka mögé helyezünk, 1 SZ-et simán lekötünk, majd a segédtűn lévő szemet simán lekötjük.

1 szemet simán balra csavarunk =1 SZ-et egy segédtűn a munka elé helyezünk, 1 SZ-et simán lekötünk, majd segédtűn lévő szemet simán lekötjük.
A szemek számával variálhatjuk a fonat szélességét.

————————————————————————————–

Melyik a nekem megfelelő méret?

Mielőtt elkezdenénk a kötést/horgolást, olvassuk el az egész leírást, és hasonlítsuk össze saját méretünket a leírásban megadottakkal. Ezután a szabásmintán jelöljük meg a nekünk megfelelő számokat egy piros ceruzával! Így a munka során mindig gond nélkül megtaláljuk a saját méretünkre vonatkozó előírásokat!

A megadottól eltérő fonal használata
Sokszor vagyunk úgy vele, hogy a bemutatott pulóver nagyon teszik, de inkább más fonalból szeretnénk elkészíteni.
Természetesen ennek semmi akadálya sincs. A megfelelő fonal kiválasztásában segítségükre lesz a modell-leírásoknál megadott szálhossz. A nekünk tetsző fonal kiválasztásakor figyeljünk arra, hogy olyat vásároljunk meg, melynek szálhossza ugyanaz, vagy legfeljebb csak nagyon kicsit tér el a leírásban megadottól. Azonban ekkor sem mondhatunk le a méretpróbáról!

Mielőtt elkezdenénk a munkát, olvassuk el az egész leírást, és hasonlítsuk össze annak a személynek a tényleges testméretét, akinek a darab készül, a leírásban megadottakkal. Ahhoz, hogy valós méreteket kapjunk, nagyon fontos, hogy pontosan mérjünk. A mell- és a csípőbőséget mindig a legnagyobb bőségnél mérjük. A derékbőséget se mérjük túl szorosan. A modell méretére vonatkozó adatok a leírás melletti szabásmintáról olvashatóak le. Hasonlítsuk össze ezeket az adatokat a saját elképzeléseinkkel vagy a tényleges adatainkkal. Hasonlítsuk össze a valós adatokat a mérettáblázatban találhatóakkal, de ne szépítsünk. A pontos méretezés nagyon fontos, hiszen ezzel elkerülhetővé válik az utólagos alakítgatás vagy csalódottság. Ne a szabásmintát mérjük le, mert hiszen ezen már rajta vannak a táblázat szerinti méretezésbeli adatok.

Hogyan számoljuk át a modell leírását a saját méretünkre?
Bizonyára Ön is sokszor bosszankodott már azon, hogy egy kézimunkafüzetben az Önnek legjobban tetsző modell nem a megfelelő méretben volt leírva. Azonban nem is olyan nagy ördöngösség a modellelírások átszámolása saját testméretünkre. Próbálja ki Ön is!

Mindenki ismeri a saját méretét. A 38, 40, 42, 44 és 46-os méret között a mell- és a csípőbőségnél mindig 3-3 centiméteres ugrás van. A méretpróba alapján egyszerűen számoljuk meg, hogy hány szem van a méretbéli különbséget okozó 3 vagy több centiméteren.
Az eredményként kapott szemszámot adjuk hozzá, vagy vegyük le a kezdősorból, illetve a szaporításokból.
A modell hosszúságát is alakunkhoz vagy saját elképzeléseinkhez igazíthatjuk, melyet a leírás követésekor kell figyelembe vennünk.
Talán még jobb, ha egy saját méretünknek megfelelő, de lekicsinyített szabásmintát készítünk, melyre a méretpróba és számolásaink alapján ráírjuk a szükséges szemek számát.
Az ujjak hossza a különböző méreteknél csak nagyon kis mértékben tér el (0,5 cm méretenként), de a karok vastagsága és hossza egyénenként már ennél jobban különbözhet. Ezért jobb – még akkor is, ha rendes konfekcióméretet hordunk -, ha az ujjáról egy saját testre igazított szabásmintát készítünk, melyre ráírjuk a megfelelő szemszámot.

Hogyan lehet megvalósítani a modelleket?
Először vágjunk ki egy méretünknek megfelelő szabásmintát, és készítsünk méretpróbát az adott mintával. Ez alapján már könnyedén kiszámíthatjuk a szükséges szemek számát. Amikor egy modell több részből áll – ami gyakran előfordul, ha a darab elkészítésénél többféle anyagot kombinálunk – vágjuk szét a szabásmintát, és az egyes részekre illesszük a különböző kötött, horgolt és szabott részeket.

Szeretnénk még egy javaslatot megosztani Önökkel: Ha egy minta nagyon megtetszik, de túlságosan átlátszó, akkor érdemes nagyon vékony tűvel meghorgolni. Ezáltal a minta rajzolata nem változik, csak tömöttebb lesz. Vagy béleljük ki a felsőrészt.

————————————————————————-

Láncszemes szélszem:

A munka színén (szí sor), a sor elején a fonalat a tű elé vesszük, a szélszemet fordítottan leemeljük. A sor utolsó szeme előtt a fonalat előre vesszük, a szélszemet fordítottan leemeljük. A visszáján (vi sor) a sor elején a szélszemet csavart sima szemként, a sor végén simán kötjük le.

1 szem fogyasztása áthúzással
1 szemet simán leemelünk, 1 sima, a leemelt szemet áthúzzuk felette.

Szemöltéses lezárás:
Az utolsó előtti körben/sorban a sima szemeket simán lekötjük, a fordított szemeket fordítottan leemeljük, közben a fonal a SZ előtt fut. A következő körben a sima szemeket fordítottan leemeljük, közben a fonal a SZ mögött fut, és a fordított szemeket fordítottan kötjük le.
Most a szemeket megfelezve elosztjuk 2 (kör)kötőtűn: a két tűt egymás mögé helyezzük, majd felváltva 1 sima SZ-et veszünk az elöl lévő tűre, és 1 fordított SZ-et a hátsó tűre.
Ezután a szemeket szemöltéssel elvarrjuk.

——————————————————————

Kötés elkezdése kézről kezdéssel (dupla keresztezéssel)

 

Egy kötött modellt többféle módon kezdhetünk el. A keresztezett kezdés eléggé egyszerű, amivel egy stabil, de rugalmas szélt kapunk, ami minden kötésmintához illik.

A kezdősort a gombolyagról futó sima és egy előzőleg letekert és lelógatott második fonalszakasszal készítjük. A lelógó fonaldarab legalább a készítendő kezdősor hosszának duplája legyen.


1. kép

A gombolyagról jövő sima szálat a bal mutatóujjunk köré, a lelógatott második szálat kívülről befelé a bal hüvelykujjunk köré tekerjük, a többi ujjunkkal finoman lefogjuk a fonalakat. A kezdő szemhez a kötőtűre vesszük a második szál közepét a sima szállal együtt.

Az 1. szemhez a második szálat kívülről befelé a bal hüvelykujjunk köré tekerjük, a tűt a második szál felénk eső szakasza alól felfelé szúrjuk, és felülről lefelé felszedjük vele a sima szálat, amit áthúzunk a hüvelykujjunkon lévő hurkon. A hüvelykujjunkról leengedjük a hurkot, amit a tűn szorosra húzunk.


2. kép

A 2. szemhez a második szálat belülről kifelé a hüvelykujjunk köré tekerjük. A tűvel felülről lefelé a második szál tenyerünk felé eső szakasza alá öltünk, és felülről lefelé vezetve áthúzzuk a szimpla szálat a hurkon. A hüvelykujjunkról leengedjük a hurkot, amit a tűn szorosra húzunk.

Az 1. és 2. szemet addig ismételjük, míg megkapjuk a szükséges mennyiségű szemet. A kezdő sorra 1 sor fordított szemet kötünk, majd a kiválasztott mintával dolgozunk.

Még egy javaslat: Ha Ön nagyon szorosan készíti el a kezdő sort, akkor használjon a képeken látható módon két összefogott kötőtűt, ha lazán dolgozik, akkor csak egy tűt használjon.


3. kép

————————————————————–

Olasz kezdősor kötött modelleknél

A szükséges szem-számnak a felét + 1 szemet vesszük a kötőtűre egy elütő színű fonallal, majd a kiválasztott fonallal dolgozunk. Később eltávolítjuk az elütő színű fonalat.
1. S: 1 sima, 1 ráhajtás váltakozik + a végén 1 szélSZ
2. S: szélSZ, * a ráhajtást simán kötjük le, 1 szemet fordítottan leemelünk a szem előtt vezetett szállal, a *-tól ismételjük, 1 szélSZ
3. S: szélSZ, * 1 sima, 1 szemet fordítottan leemelünk a szem előtt vezetett szállal, *-tól ismételjük, 1 szélSZ
4. S: szélSZ, * 1 sima, 1 szemet fordítottan leemelünk a szem előtt vezetett szállal, *-tól ismételjük, 1 szélSZ

Olasz kezdősor páratlan számú szemre:
Egy vékonyabb kötőtűvel és maradék, elütő színű segédfonallal felszedjük a megadott számú SZ-et (a szükséges számú SZ + 1 osztva kettővel).
Az eredeti fonallal dolgozunk tovább.
1. S (szí S): 1 szélSZ, *1 rh, 1 sima*, a *-tól a*-ig folyamatosan ism, a S befejezése: 1 rh, 1 szélSZ.
2. S (vi S): 1 szélSZ, *a rh-t simán lekötjük, a fordított szemnek tűnő SZ-et fordítottan leemeljük (fonal a munka előtt)*, a *-tól a *-ig folyamatosan ism, a S befejezése: 1 rh-t simán leköt, 1 szélSZ.
3. S (szí S) + 4. S vi S: a simának látszó SZ-et simán lekötjük, a fordított szemnek tűnő SZ-et fordítottan leemeljük (fonal a munka előtt) = dupla patentminta.
A készre kötött darabból kibontjuk a segédfonalat.

Leláncolás olasz módon
A szemeket szemöltéssel kötjük össze:
1. A munkát a bal kezünkben tartjuk. A kötőtűvel hátulról beöltünk a szélSZ-be és az 1. sima SZ-be, áthúzzuk a fonalat, a SZ-et a tűn hagyjuk. Amikor körökben kötünk, csak az 1. sima szembe öltünk.
2. A kötőtűvel még egyszer a szélSZ-be, majd elölről hátrafelé a következő fordított SZ-be öltünk, áthúzzuk a fonalat, csak a szélSZ-et csúsztatjuk le a tűről. Amikor körökben kötünk, csak az 1. fordított SZ-be öltünk.
3. Megint az előző sima SZ-be öltünk, de most elölről hátrafelé, a SZ-et lecsúsztatjuk a tűről. Hátulról előrefelé öltünk a köv. sima SZ-be, a SZ-et a tűn hagyjuk.
4. Ezután az előző fordított SZ-be öltünk hátulról, és a köv. fordított SZ-be elölről, közben mindig csak a tűn lévő 1. SZ-et csúsztatjuk le a tűről.
A 3. + 4. lépést folyamatosan ism a S végéig.
Körkötésnél: 3. + 4. lépést folyamatosan ism a K végéig, az utolsó 2 SZ-nél még egyszer beöltünk az először leláncolt szemekbe.

——————————————————————–

Rövidített sorok készítése dupla szemmel


1. kép

A megadott szemmennyiség után megfordulunk.
A szálat a munka elé helyezzük és jobbról balra öltünk a SZ-be,
majd a SZ-t leemeljük és a szálat szorosan hátra húzzuk.


2. kép

Így a SZ átkerül a tűre és duplán lesz rajta. Ha a szálat nem
húzzuk elég feszesre, kis lyuk keletkezhet. A szálat újból
előre vesszük és a S-t befejezzük.


3. kép

A következő S-ban a dupla SZ-ig kötünk. Ennél a forduló SZ-nél
2 szál van a tűn. Balról jobbra…


4. kép

…mindkét SZ-tagba öltünk és ezt 1 SZ-ként a színén
simán, a visszáján fordítottan lekötjük.


5. kép

A munka színén a 2 rövidített S befejezése után…


6. kép

…csak 1-1 SZ látható.

——————————————————————-

Kereszthurok

A kezdést dupla szállal készítjük, ehhez szükségünk van még egy szálra, mely valamivel hosszabb, mint a kezdősor duplája. Először megcsináljuk a kezdő hurkot: a gombolyagon lévő szálat összefogjuk a másik szál közepével, és elkészítjük a kezdő hurkot. Ezután a gombolyagról húzott szimpla szálat a mutatóujjunk köré tekerjük, és az ujjaink alatt átvezet (mutatóujjas szál). A másik dupla szálat kívülről befelé a hüvelykujjunk köré fektetjük, és a mutatóujjas szállal együtt a többi ujjunk alatt megfogjuk (=hüvelykujjas szál). Ezután az 1. szemet a szokásos módon lehurkoljuk, vagyis a tűt kívülről befelé a hüvelykujjas szál körül vezetjük, áthúzzuk a mutatóujjas szálat, és egy szemet áthúzunk. A 2. szemhez a hüvelykujjas szálat elengedjük, és belülről kifelé a hüvelykujjunk köré tekerjük. Ezután a tűt a belül fekvő hüvelykujjas szál alatt vezetjük, a mutatóujjas szálat áthúzzuk, és meghúzzuk a szemet. Ezt a váltakozást folyamatosan ismételjük. A kezdősor utáni sort fordított szemekkel kötjük.

——————————————————————————-

Szívesebben köt fordított szemeket?

Akkor a csavart bordás mintát mindkét oldalán fordítottal kösse! A minta is egyenletesebb lesz így.

* A fordított szemeket is keresztezhetjük, és így nagyon érdekes rajzolatot kapunk. A baloldali tűn a 2. szemet fordítottan lekötjük, majd az átlépett szemet is fordítottan lekötjük.

* Simakötésnél az 1. sort 1 sima, 1 fordítottal kössük, akkor nem nyúlik ki a kezdősor.

* Ha nem jelöltük meg, és elfelejtettük, hol hagytuk abba a munkát, sokszor egyszerűbb egy feltűnő biztos pontig (pl. fogyasztás, mintaváltás) visszabontani a kötést, mint később az esetleges hibát helyrehozni.

* Tegyük az üres kölnis- vagy parfümös üveget zárókupak nélkül a kézimunkakosárba! Az üvegcsék még sokáig finoman illatoznak, és ezt az illatot a fonalak és a kézimunkák magába szívják. Így valahányszor kézimunkázni kezdünk, finom illatfelhő fogad bennünket.

* Vállcsúcs nélküli ujjakat a legjobb közvetlenül a pulóver elejére és hátára kötni. Először zárjuk a vállvarrásokat, ezután szedjük fel a tűre az eleje- és háta széléből a megfelelő szemszámot, majd kössünk az ujjpasszé felé haladva.

* Azokat a kézimunkákra, melyek színe kiment a divatból, egyszerűen „modernizálhatjuk”: az aktuális divatszínekben hímezzünk rájuk mintát.

*A kissé megfilcesedett kötött vagy horgolt kézimunkák felbontásához egy egyszerű trükk: A felbontandó darabot szórjuk meg babahintőporral, ettől a fonalat könnyedén lebonthatjuk.

* Amennyiben szívesebben dolgoznak nagyobb mintákkal, érdemes a füzetben található kötés-, ill. horgolási mintákat fénymásolóval felnagyítani.

————————————————————

Olasz módszer

Gyakran előfordul, hogy a pulóver nyakát, különösen ha garbónyakról van szó, alig bírjuk áthúzni a fejünkön. Hiába áll a leírásban, hogy „lazán” fejezzük be, mégis szoros lehet a pulóver nyaka. A nem eléggé táguló, túl laza befejező sor sem mutat nagyon jól. Erre a problémára kiváló megoldás az „olasz módszer”, azaz a varrással készített befejező sor.

Fontos: A szálnak elég hosszúnak kell lennie, legalább a karhossz másfélszerese.

Első lépés: A varrótűt húzzuk át jobbról balra a bal kötőtűn lévő első két szemen, közben a szemeket hagyjuk a tűn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Második lépés: A varrótűt balról jobbra húzzuk át újból az első szemen. Ezzel az első szem kész is, leengedhetjük a kötőtűről.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ezt a két lépést folyamatosan ismételjük, amíg az összes szemet le nem varrtuk.

Az eredmény azután így néz ki:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA