Zoknikötő-iskola

ZOKNIKÖTÉS

Szemek felszedése:
A szükséges szemmennyiséget vagy a leírásban szereplő szemmennyiséget egyenletesen elosztjuk 4 harisnyakötőtűn. A körök találkozása a hátsó rész közepén van, tehát a 4. és az 1. tű között. Ez egyből látszik a kezdőszál miatt. A körök találkozását feltűnő színű fonallal vagy szemjelölővel is megjelölhetjük.

A zokni szára
A zokni szárát először körben kötjük. Lehet néhány centiméter passzét kötni (pl. 1 SZ sima, 1 SZ fordított vagy 2 SZ sima, 2 SZ fordított váltakozásával). A sima és a fordított SZ-k váltakozásától lesz a passzé rugalmas. A zokni szárát lehet teljes egészében passzémintával kötni, vagy a passzé után simakötéssel is dolgozhatunk.

“Bumerángsarok”
Ezt a sarkot oda-visszahaladó S-ban simakötéssel készítjük az 1. és a 4. tű szemeivel. A sarok szemeit 3 részre osztjuk, a pontos felosztást a táblázat mutatja. Ezután rövidített sorokban dupla SZ-mel dolgozunk. A sarok első felében az 1. tű 1. dupla SZ-t az 1. tű utolsó SZ-vel, és a 4. tű 1. dupla SZ-t a 4. tű 1. SZ-vel készítjük. Továbbra is minden S (színén és a visszáján is) végén mindig 1 SZ-mel kevesebbet kötünk és a fordulás után mindig 1 dupla SZ-t készítünk, egészen addig, amíg a középső rész SZ-ei maradnak meg. Ezután 2 kört kötünk az összes SZ-mel. Ezután a sarok másik felét rövidített S-ban dupla SZ-mel készítjük az ellentétes irányba. Tehát most az 1. tűn az 1. dupla SZ-t a középső rész utáni 1. SZ-mel és az utolsó dupla SZ-t az 1. tű utolsó SZ-vel, majd a 4. tűn lévő 1. dupla SZ-t a középrész utáni 1. SZ-mel és az utolsó dupla SZ-t a 4. tű 1. SZ-vel kötjük. A részletes leírás a következő:

1. Sarokrész
1. S- haladó S: Az 1. tű összes SZ-t simán kötjük, megfordulunk.
2. S- visszafelé haladó S: A dupla SZ-t készítjük. A szálat a munka elé helyezzük, jobbról az 1. SZ-be öltünk, majd a SZ-t és a szálat egyszerre leemeljük és a szálat szorosan hátra húzzuk. Ezáltal a SZ a tűre húzódik és duplán lesz rajta. Ha nem húzzuk meg eléggé a szálat, később lyukak keletkezhetnek.
A szálat ismét előre vesszük és az 1. tű és a 4. tű összes SZ-t fordítottan kötjük, megfordulunk.
3. S- haladó S: 1 dupla szemet készítünk, majd a 4. és az 1. tű maradék SZ-t a S végén lévő dupla SZ–ig simán kötjük, a dupla SZ-t nem kötjük, megfordulunk
4. S- visszafelé haladó S: 1 dupla SZ-t készítünk, és ismét egészen a dupla SZ-ig fordítottan kötünk; megfordulunk.
A 3. és a 4. S-t folyamatosan ismételjük, amíg a közép rész SZ-i maradnak. Ezután 2 kört kötünk az összes SZ-mel, a sarok SZ-vel simán, a 2. és 3. tű SZ-vel a zokni szárának mintájával.
Közben az 1. körben a dupla SZ-nél mindkét szemtagot egyszerre fogjuk meg és egy SZ-ként simán kötjük le. Ezután a sarok másik részét. az alábbiak szerint kötjük:

2. sarokrész
1. S- haladó S: A középső rész szemeit és az utána lévő SZ-t simán kötjük és megfordulunk.
2. S- visszafelé haladó S: Egy dupla SZ-t készítünk. A középső rész szemeit és az utána lévő SZ-t fordítottan kötjük és megfordulunk.
3. S- haladó S: Egy dupla SZ-t készítünk. Ezután simán kötünk, a dupla SZ-ig, ezt a leírtak szerint simán kötjük és a következő SZ sima, majd megfordulunk.
4. S- visszafelé haladó S: Egy dupla SZ-t készítünk. Ezután fordítottan kötünk, a dupla SZ-ig ezt a leírtak szerint fordítottan kötjük, majd a következő SZ fordított, megfordulunk.
A 3. és a 4. S-t folyamatosan ismételjük, egészen addig, amíg a külső sarok-szemekkel (=utolsó sarok-SZ) egy dupla SZ-t kötünk. Az utolsó visszafelé haladó S után megfordulunk és még 1 dupla SZ-t készítünk, a 4. tű maradék SZ-eit simán kötjük. Ezután körben dolgozunk tovább úgy, hogy az 1. körben a dupla SZ-t a leírtak szerint simán lekötjük.

A zokni orra:
Az 1. és a 3. tűvel a tű végi 3 SZ–ig kötünk, majd 2 SZ-t simán összekötünk és az utolsó SZ-t simán kötjük. A 2. és a 4. tű 1. SZ-t simán kötjük és a következő 2 SZ-t áthúzva összekötjük (= 1 SZ-t simán leemelünk, a következő SZ sima, majd a leemelt SZ-n áthúzzuk). Ezeket a fogyasztásokat a leírás szerint addig ismételjük, amíg 8 SZ marad. Ezeket a SZ-ket dupla szállal szorosra összehúzzuk és a szál végét gondosan elvarrjuk.

Mérettáblázat a 4 szálas Regia fonalból „bumeráng” sarokkal készült zoknikhoz

Szempróba 2-3-as tűvel: 30 SZ és 42 S/kör = 10 x 10 cm

Méret: 26/27 28/29 30/31 32/33 34/35 36/37 38/39 40/41 42/43 44/45
Kezdő SZ/tű 48/12 52/13 52/13 56/14 56/14 60/15 60/15 64/16 64/16 68/17
Zokni szárának hossza (cm) 12 12 13 14 16 16 18 18 19 19

Bumeráng sarok
Sarok szélessége (SZ) 24 26 26 28 28 30 30 32 32 34
Szemek felosztása 8/8/8 8/10/8 8/10/8 9/10/9 9/10/9 10/10/10 10/10/10 10/12/10 10/12/10 11/12/11
Talp hossza a zokni csúcsáig (cm) 14 14 15,5 17 18 19 20 21 22 22,5
A zokni orrához szükséges fogyasztások az 1. fogyasztó kör után
4. körben 0x 0x 0x 0x 0x 1x 1x 1x 1x 1x
3. körben 1x 2x 2x 2x 2x 2x 2x 2x 2x 2x
Minden 2. körben 3x 3x 3x 3x 3x 3x 3x 3x 3x 4x
Minden körben 5x 5x 5x 6x 6x 6x 6x 7x 7x 7x
Talp teljes hossza (cm) 17 18 19,5 21 22 23,5 25 26,5 27,5 28,5

Hasonló írások

Írd meg hozzászólásod